TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBike

InfoShip

Kosztowny jak ... lotniczy strajk
InfoAir.pl - Opublikowano: 23.01.2020 12:30:34
Kosztowny jak ... lotniczy strajk. fot. MSN.com

Miniony rok upłynął pod znakiem strajków pracowników linii lotniczych. Ze względu na fakt, że liczba podróżujących samolotami przekroczyła 4,5 miliarda, a przewoźnicy ponoszą finansową odpowiedzialność za opóźnione i odwołane loty, skutki strajków odczuliśmy wszyscy na własnej skórze.

Rok 2020 również zaczął się pechowo pod tym względem - od 72-godzinnego strajku załogi Eurowings Cabin, który rozpoczął się 30 grudnia. To jednak nie koniec - w międzyczasie strajkowali też kontrolerzy ruchu lotniczego we Francji i Włoszech.

Nawet plotka o zbliżającym się strajku może wpłynąć na finanse linii lotniczej – przykładowo, British Airways już po 2 dniach protestów personelu musiało obniżyć swoją roczną prognozę zysków. W trosce o przyszłość i wizerunek, przewoźnicy powinni więc podjąć wszelkie dostępne środki, by oszczędzić pasażerom konsekwencji opóźnionych lub odwołanych lotów. Podróżujący do, z lub w granicach Unii Europejskiej są chronieni Rozporządzeniem (WE) Nr 261/2004, określającym postępowanie linii lotniczych w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu oraz wysokość przysługującego odszkodowania (do 600 € na pasażera). By przybliżyć wagę sytuacji, zestawiliśmy wysokość odszkodowań potencjalnie należnym pasażerom europejskich linii lotniczych.

Spóźnialskie British Airways

Królewskie linie lotnicze nie grzeszą punktualnością. Dobre wyniki finansowe w ostatnich latach pogorszyły się z powodu kosztownych awarii systemów komputerowych, które spowodowały odwołanie setek lotów w sierpniu i listopadzie. Zaufanie klientów do British Airways spadło również po strajku pilotów z powodu zbyt niskich wynagrodzeń. W efekcie odwołano aż 2325 lotów, co kosztowało właściciela linii aż 137 milionów euro.

Alitalia w kłopotach

Od 2017 r. Alitalia pozostawała pod zarządem komisarycznym. Włoska linia utrzymała się na rynku jedynie dzięki pomocy rządowej w wysokości 900 milionów euro. Mimo to, nie obyło się bez protestów personelu. Podczas lipcowego strajku pracowników transportu, który objął cały kraj, Alitalia musiała odwołać setki lotów, co było równoznaczne z dużymi stratami. Kolejne strajki - w październiku i listopadzie - prawdopodobnie kosztowały ją tyle samo. To jednak nie koniec kłopotów linii, bo spodziewane są kolejne protesty.

Leniwa Iberia

Hiszpański narodowy przewoźnik Iberia oraz należące do niego tanie linie Vueling mają za sobą trudny rok. Latem doszło do chaosu na lotniskach z powodu problemów między kierownictwem a personelem. Podczas restrukturyzacji Iberii w 2014 r. związki zawodowe zgodziły się na znaczne ustępstwa w sprawie obniżek wynagrodzeń i warunków pracy. Główny Związek Pracowników (UGT) na lotnisku Madryt-Barajas wezwał do poprawy warunków umów i ustalania godzin pracy. Zarząd należących do Iberii tanich linii lotniczych Vueling naraził się związkom lekceważeniem próśb o zwiększenie zatrudnienia w okresie letnim, by poradzić sobie z sezonowym wzrostem liczby lotów. W efekcie, w lipcu i sierpniu liczba opóźnionych lotów podwoiła się, a odwołanych wzrosła o 40%.

Lufthansa zwalnia w trakcie lotu

W listopadzie 2019 Lufthansa odwołała 1300 lotów. Dwa dni strajków z powodu płac i warunków pracy uderzyły w 180 tysięcy pasażerów i funkcjonowanie kluczowych dla linii węzłów komunikacyjnych - lotnisk we Frankfurcie i Monachium. Choć Lufthansa oferowała bilety kolejowe pasażerom podróżującym między lotniskami w Niemczech oraz bilety na alternatywne loty, to według dyrektora finansowego linii "(…) jeden dzień akcji strajkowej kosztował firmę od 10 milionów do 20 milionów euro (…)". - Strajki mają skrajnie negatywny wpływ na linię lotniczą. Koszt utraconych dochodów, reputacji i wypłaconych odszkodowań może być astronomiczny. Obowiązkiem linii lotniczych jest jak najszybsze zażegnanie strajków, niezwłoczne poinformowanie klientów o ich prawach oraz pomoc w zaspokojeniu roszczeń - mówi Giacomo Alfiero, Head of Operations w GIVT – firmie zajmującej się uzyskiwaniem odszkodowań za odwołane i opóźnione loty oraz w przypadku odmowy wejścia na pokład.

Norweski kryzys

Norwegian Air - trzecia pod względem wielkości tania linia lotnicza w Europie - również odnotowała spadek liczby lotów o 8% w porównaniu do 2018 roku. W ramach rozszerzenia działalności o loty długodystansowe i transatlantyckie, przewoźnik założył bazę operacyjną w Wielkiej Brytanii. Ten ruch przestraszył skandynawskich pilotów przed przeniesieniem wszystkich operacji do Wielkiej Brytanii. Norweska załoga pokładowa na paryskim lotnisku Charles de Gaulle wydała ostrzeżenia o strajku w kwietniu. Związki UNAC (Union des Navigants de l'Aviation Civile) i SNPNC-FO (Syndicat National du Personnel Navigant Commercial) ogłosiły ostrzeżenie o strajku, którego celem było podniesienie płac i polepszenie warunków pracy. Choć ostatecznie paraliżu udało się uniknąć, to zimą planowane są kolejne akcje strajkowe, co może skutkować dużą liczbą opóźnionych lub odwołanych lotów. Choć Norwegia nie jest członkiem Unii Europejskiej, to przestrzega europejskich przepisów, w tym rozporządzenia dotyczącego praw pasażerów linii lotniczych (WE) nr 261/2004.

Strajki u giganta

Choć Ryanair zapowiedział obniżenie zysku za 2019 r., to przyczyną nie były strajki, a utrzymujące się problemy z nowymi modelami Boeinga Max 737, które zamówił przewoźnik. W minionym roku linia spotkała się z niezadowoleniem ze strony pilotów i personelu pokładowego w kilku krajach, m.in. Wielkiej Brytanii, Belgii, Holandii czy Włoszech. W przeciwieństwie do konkurencyjnych linii lotniczych, polityka Ryanair dotycząca zatrudniania załóg z innych krajów w przypadku strajków personelu sprawiła, że klienci odczuli jedynie minimalne dolegliwości. Gdy brytyjscy piloci ogłosili 3 dni strajku we wrześniu, Ryanair uciekł się do załóg i kontrahentów z innych krajów, aby zminimalizować zakłócenia. Również strajki personelu pokładowego i pilotów w Hiszpanii miały minimalny wpływ na loty – liczba wszystkich odwołanych lotów w 2019 r. była o 70% mniejsza niż rok wcześniej. - Strajk załogi linii lotniczej - zarówno legalny, jak i nielegalny - nie zwalnia przewoźnika z odpowiedzialności wynikającej z przepisów Rozporządzenia (WE) nr 261/2004. Fakt, że pracownicy linii lotniczych strajkują, nie oznacza, że pasażerowie powinni ponieść tego konsekwencje - strajki nie wyłączają pasażerów z prawa do walki o należne im odszkodowanie. Linie lotnicze są zobowiązane do wypłaty odszkodowania, jeśli powiadomienie o odwołaniu lotu zostało wysłane do pasażera z mniej niż dwutygodniowym wyprzedzeniem – mówi Elżbieta Tyszka, Head of Legal w GIVT.

Kłopoty SAS

Linie lotnicze Scandinavian Air Services (SAS) nie poradziły sobie z zakłóceniami lotów w minionym roku. Było to spowodowane przede wszystkim 6-dniowym strajkiem pilotów, który rozpoczął się 26 kwietnia. Został odwołany dopiero wtedy, gdy wszystkie strony osiągnęły nowe, trzyletnie porozumienie, dotyczące planowania, bezpieczeństwa pracy i wynagrodzeń. Koszt strajku jest ogromny, ponieważ w jego wyniku anulowano aż 4015 lotów, czyli o 365% więcej niż rok wcześniej. Sytuacja dotyczy ok. 360 000 pasażerów, a jej potencjalne konsekwencje finansowe sięgają 90 milionów euro.

Tabela wartości potencjalnych odszkodowań lotniczych za 2019

(GIVT Sky Ranking Potencjalna wartość w milionach 2019 Zmiana względem 2018 +/- Linia lotnicza Średnia wartość odszkodowań Suma)

1 ↑7 SAS €37,395 €302 M

2 ↑8 British Airways €58,080 €409 M

5 ↑1 Lufthansa €50,160 €513 M

7 ↓5 Vueling €36,260 €109 M

11 ↑5 Norwegian €50,120 €133 M

16 ↑2 Iberia €49,248 €83 M

18 ↑1 Alitalia €44,100 €67 M

19 ↓4 Ryanair €41,038 €219 M

Total €1,836 M

Podsumowując

Linie lotnicze takie jak Lufthansa obsługują ponad 1700 lotów dziennie. Z tego powodu, nawet jednodniowy strajk oznacza ogromne koszty. Powyższa tabela zawiera listę 10 największych europejskich linii lotniczych według liczby odwołanych i opóźnionych lotów (powyżej 3 godzin). Ta liczba jest mnożona przez średnie zapełnienie samolotu pasażerami każdej linii lotniczej na lot i średnią wartość wypłaconego odszkodowania na osobę. Wśród tych 10 linii, całkowita rekompensata za strajki w 2019 r. wynosi ponad 1,8 miliarda euro, co pokazuje, jak poważnie branża lotnicza podchodzi do praw i odszkodowań należnych pasażerom.

Konsekwencje strajków, czyli utracone przychody, dodatkowe koszty i konieczność wypłaty odszkodowań, mogą mieć ogromny wpływ na linie lotnicze. By zachować rentowność, przewoźnicy powinni starać się pogodzić spełnienie oczekiwań pracowników z bieżącą obsługą klientów. Jedno jest pewne: strajki są kosztownym przedsięwzięciem, a pasażerowie powinni być informowani na bieżąco o ich wpływie na loty.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
strajk

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....