TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

InfoBike

InfoShip

Wstępy układ Centralnego Portu Komunikacyjnego
PAP InfoAir.pl - Opublikowano: 14.05.2019 09:58:53
Wstępy układ Centralnego Portu Komunikacyjnego

13 maj - na Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach - zaprezentowano schemat koncepcyjny CPK i związanej z nim infrastruktury. To układ dróg startowych, terminali, płyty postojowe oraz stacja kolejowa zintegrowana z terminalem. Tak mniej więcej ma wyglądać Centralny Port Komunikacyjny. Jednocześnie cały czas trwają branżowe konsultacje CPK.

Rządową inwestycją zaczynają się też interesować firmy konsultingowe i duże kancelarie, jak np. Baker McKenzie, która przygotowała wraz z redakcją Polityki Insight raport pt."Centralny Port Komunikacyjny. Jak zbudować nowy hub lotniczy?", który przedstawiono w poniedziałek w Katowicach.

Dobry pomysł

Kancelaria uważa, że budowa CPK będzie miała pozytywny wpływ na polską gospodarkę. Zdaniem mec. Marta Fredrych z kancelarii Baker McKenzie:

-"W krótkim terminie zwiększy się podaż na usługi, roboty, dostawy towarów, długoterminowo pozwoli efektywniej uczestniczyć w światowej wymianie pasażerskiej i towarowej.

Jak dodała z raportu wynika, że CPK powinno stać się portem przesiadkowym średniej wielkości, porównywalnym z portami w Oslo czy Monachium. Kancelaria podkreśla, że Polska nie ma jednak żadnych doświadczeń w budowaniu tak dużych inwestycji infrastrukturalnych.

Fredrych podnosiła też konieczność szerokiej, odpolitycznionej debaty o tym, jak budować to lotnisko, by spełniało swoją funkcję i przyniosło korzyści na poziomie lokalnym, krajowym i unijnym "Przykłady tego typu inwestycji realizowanych za granicą pokazują, że CPK powinien być projektem apolitycznym"- podkreśliła.

Jako punkt wyjścia w swojej analizie autorzy raportu omówili obecny stan rynku lotniczego w Europie oraz przedstawili prognozy rozwoju ruchu lotniczego, w tym scenariusze dla lotnisk centralnych w Polsce, zarówno w przypadku, gdy Centralny Port Komunikacyjny zastępuje Lotnisko Chopina, jak i gdy oba lotniska działają równocześnie. Dodatkowo, raport zawiera analizy case studies - budowy najważniejszych lotnisk w Europie, w tym portów w Stambule, Oslo czy Berlinie.

Jak zauważyli analitycy branża lotnicza w Polsce odpowiada za 0,7 proc. PKB, a przy obsłudze ruchu powietrznego zatrudnienie znajduje ponad 60 tys. Polaków. Dzięki dostępności transportu powietrznego zyskują też branże niepowiązane z lotnictwem, a do Polski napływa więcej inwestycji zagranicznych. Jednocześnie - wskazali - rosnące niedobory przepustowości polskich lotnisk są jednym z największych wyzwań dla rodzimego lotnictwa w najbliższych latach. Dzięki budowie nowego portu lotniczego udałoby się zaspokoić rosnący popyt na lotnicze przewozy pasażerskie w Polsce, co przełożyłoby się pozytywnie na gospodarkę. Według ich szacunków, jeżeli budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego zakończyłaby się sukcesem, to popyt w polskiej gospodarce trwale wzrośnie o 4,5 proc. PKB - wyliczyli.

Baza LOT-u

Fredrych podkreśliła, że kluczowe do powodzenia inwestycji jest niezależny nadzór, bo tylko on umożliwi wysłuchanie wszystkich interesariuszy, w tym linii niskokosztowych i konkurentów LOT.

LOT powinien być przewoźnikiem bazowym. Jednak z analiz wynika, że będzie on w stanie zapełnić CPK jedynie w 50-60 proc. "Dlatego konieczne jest dopuszczenie przewoźnika niskokosztowego po uwzględnieniu jego potrzeb przy planowaniu infrastruktury lotniskowej – przekonywała.

Analitycy Baker McKenzie i Polityki Insight uważają, że po uruchomieniu CPK warszawskie lotnisko Chopina powinno zostać zamknięte lub jego działalność powinna zostać "poważnie" ograniczona. "Inni przewoźnicy nie chcieliby przenosić się na dalej położone lotnisko, doprowadziłoby to tego, że nowe lotnisko nie byłoby wykorzystane a stare nadal generowałoby hałas" – mówiła prawniczka.

Fredrych podkreśliła, że najbardziej rekomendowanym modelem realizacji przedsięwzięcia jest współdziałanie z inwestorem finansowym i branżowym, z których pierwszy wniósłby środki finansowe a drugi know-how w zamian za prawo do wieloletniego zarządzania portem lotniczym - powiedziała mecenas.

"W takim scenariuszu największe szanse powodzenia ma model finansowania komponentu lotniskowego oparty o kapitał prywatny, formułę partnerstwa publiczno-prywatnego (PPP) i montaż typu project finance" - zaznaczyła. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
raport
CPK
MI
  • Maciek Wu – 14.05.2019

    i taki układ a'la LHR ma przyjąć niby 100 mln paxów rocznie?

  • Tomasz Potoczny – 14.05.2019

    Tylko dwa pasy startowe. To chyba mało jak na taką dużą inwestycję.

  • Ryszard Kownacki – 14.05.2019

    luksusy dla burżuji

  • Sebbastian Pioro – 14.05.2019

    Hahaha - dobry żart - takie lotnisko w polu jest na Majorce 😂😂😂😂 - tylko dwa pasy startowe 😁😁😁 jeden terminal - wolny żart... A pasażerów będą wozić autobusami 😁😁😁 bo pomysłowości tu brakuje... Ciekawe ile zapłacono za ten projekt 😂😂😂😂???

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....